داغ شدن الکتروموتور

فرض کنید که یک میکسر دارید که در آن چند ماده مختلف ریخته می شود تا توسط یک الکتروموتور که شفت آن وارد میکسر شده است ، میکس شوند. راه اندازی الکتروموتور بایستی به آرامی صورت گیرد تا از آسیب به خود میکسر و همچنین آسیب و خرابی در موتور و شکستگی اتصالات شفت جلوگیری شود. برای جلوگیری از راه اندازی ناگهانی و به منظور ایجاد استارت و استاپ آرام و نرم و همچنین حفاظت از موتور و بهره بردن از مزایای دیگر نیاز به درایو یا اینورتر می باشد. اگر در چرخش شفت موتور مانعی ایجاد شود و از چرخش آن جلوگیری کند، شفت قفل می شود. این مانع می تواند اختلال در مکانیزم باشد یا به عنوان مثال چرخدنده گیربکس شکسته شده باشد که منجر به داغ شدن الکتروموتور و سوختن آن می شود.

داغ شدن الکتروموتور

داغ شدن الکتروموتور

چگونه می توان از داغ شدن الکتوروموتور جلوگیری کرد؟

قفل شدن موتور باعث می شود موتور بیشتر جریان بکشد و گرم و گرم تر شود و نهایتا بسوزد. یکی از مزایای استفاده از درایو ایجاد حفاظت برای الکتروموتور است. درایو یا اینورتر به سبب داشتن پارامترهای حفاظتی می تواند از عبور جریان زیاد و سوختن موتور جلوگیری کند. این مزیت برای صاحبان صنایع به علت جلوگیری از ایجاد هزینه زیاد و از کار افتادن خط تولید بسیار مهم به شمار می رود.

استفاده از دو موتور در یک میکسر

در مثال فوق همانطور که ذکر شد برای یک میکسر یک موتور استفاده شده است. حال فرض کنید دو موتور مجزا داریم و شفت هر کدام وارد میکسر شده است. با تنظیم دور هر کدام به سرعت میکس مطلوب دست می یابیم. آیا برای تنظیم پارامتر و حفاظت هر موتور یک درایو نیاز است؟ یا می توان با یک درایو هر دو موتور را کنترل کرد؟

جواب این سوال بله است. دو موتور را می توان زیر یک موتور بست و هر دو موتور را با یک اینورتر کنترل نمود.

جلوگیری از داغ شدن دو موتور با یک درایو یا اینورتر

در حالتی که با یک درایو دو الکتروموتور کنترل می شود. اگر یکی از موتورها قفل شد و جریان بیشتری کشید آیا درایو یا اینورتر می تواند از داغ شدن الکتروموتور (وقتی دو موتور با یک درایوکنترل می شود) و سوختن آن جلوگیری کند؟ جواب منفی است اما راهکار وجود دارد.

می توان بین هر الکتروموتور و درایو یک کلید حرارتی نصب کرد. اما شرایطی وجود دارد که حتما بایستی رعایت شود.

فرض کنید از خروجی درایو یعنی U، V و W آن سیم می بریم. به یک کلید حرارتی و در ورودی کلید حرارتی سیم ها را دوبل می کنیم و به یک کلید حرارتی دیگر می بریم و از هر دو کلید حرارتی به دو موتور سیم وصل می کنیم. به شرایط و نکات زیر حتما بایستی دقت شود وگرنه سیستم آسیب می بیند.

  • طول کابل بین تابلو و الکتروموتور

اگر در موردی طول کابل بین تابلو و موتور زیاد باشد (مثلا 100 متر) کلید حرارتی حتی در بی باری موتور هم قطع می کند. بنابراین طول کابل باید زیر 20 متر باشد. یا می توان کلید حرارتی نزدیک موتور نصب کرد نه نزدیک اینورتر.

  • فرکانس سوئیچینگ یا فرکانس کریر اینورتر

فرض کنید درایو شما دلتا B است. اگر توان درایو یا اینورتر زیر 5 اسب بخار باشد فرکانس کریر آن 15 کیلوهرتز است و این مشکل ساز است. بنابراین فرکانس سوئیچینگ باید زیر 4 کیلوهرتز باشد. در صورتی که کم بودن فرکانس سوئیچیگ باعث ایجاد مشکلات دیگر می شود (که در برخی موارد هم می شود)، نمی توان از درایو یا اینورتر برای کنترل دو الکتروموتور استفاده کرد.

  • رنج کلید حرارتی

مشکل قطع کردن موتور حتی در بی باری به رنج کلید حرارتی هم مرتبط است. اگر کلید حرارتی زیر 10 آمپر باشد و بعد از اینورتر نصب شده باشد، حتی در حالت بی باری موتور هم قطع می کند.

جمع بندی

همانطور که بیان شد استفاده از یک درایو یا اینورتر برای کنترل دو موتور با نصب دو کلید حرارتی امکان پذیر است. اما شرایطی دارد که در بالا توضیح داده شد. یک مهندس طراح بایستی هزینه ها را با هم مقایسه کند بدین صورت که هزینه خرید یک درایو دیگر و هزینه خرید دو کلید حرارتی، کابل، فیلتر و … مقایسه شود تا تصمیم صحیحی گرفته شود.

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *